domingo, 9 de diciembre de 2012

Euskara Eguna - I

Hasteko,  nire blog honetan Euskara Egunari buruz egiten dudan lehenengo sarrera gurasoei eskaini nahi diet, Kontxa Herri Ikastetxeko gurasoei, hain zuzen ere;  ihazko zein aurtengo Euskara Egunean borondate eta arrakasta osoz parte hartu dutenei, bereziki; izugarrizko lana bete baitute.
Quiero dedicar esta entrada, la primera que hago en mi blog sobre Euskara Eguna (Día del Euskera), a las madres y padres de nuestra escuela; especialmente a  quienes voluntariamente han participado activamente, tanto el pasado año como en éste, porque han realizado un trabajo digno de alabanza y reconocimiento.

2011. urtean Euskara Eguna ospatzeko antolatutako Euskal Ezkontzan, gurasoek ez ezik, irakasle talde batek ere bere partaidetza eta laguntasuna eskeini zuen. Ezinezkoa egiten zait irakasle guzti horiek izendatzea baina talde honen ordezkari bezala andereño Ascen, Pilar Gomez eta maisu Roberto Canales aipatu nahi ditut. Halaber, Raul Maguregi eta Maite, besteak beste, ez ditut ahaztu nahi. Hauek, zoritxarrez,  gure ikastetxean jada lanean egon ez ziren arren, egun honetan parte hartzera etorri zirelako. Andereño Osaneren laguntza ere egitaraua prestatzeko izan genuen.
Vaya por delante mi reconocimiento y apoyo personal y profesional a andereño Osane Ajuria, que con su empeño, esfuerzo, ilusión, capacidad y acierto ha sido la verdadera artífice del éxito de la Euskal Ezkontza de 2011 y de la organización de las diferentes actividades de la edición de Euskara Eguna 2012. También quiero decir que, principalmente el pasado año, hubo un grupo de andereños y maisus (incluso algun@s que ya, desgraciadamente, no seguían en nuestro colegio, como Raul Maguregi o Maite González, por ejemplo) que  aportaron muchísimo, participando y colaborando. No puedo nombrarlos a tod@s, pero sí quiero mencionar, en representación del colectivo, a los actores principales: andereño Ascen y maisu Roberto Canales. Y tampoco quiero olvidarme de andereño Pilar Gomez. 
Ikasketa buru bezala, eskolako egunerokotasunean gurasoen partaidetza tinko eta erabat defendatzen dut, lerro edo ildo honetatik doan edozein ekimen babesten eta onerizten dudalarik. Pertsonalki sinismen hau nire gelakoekin eginetan agertzen dut, gurasoak gelara irakurketa bat egiten gonbidatuz, nire ikasleekin egiten ditudan irteeretan parte hartuz...; ezinezkoa egiten zait eskola moderno eta berritzaile batean sinestea gurasoak alde batera uzten baditugu. Halaber, eskola mailan egiten diren ekintzak ikasleen guraso zein familikoen partaidetzarekin batera (Euskara Eguna, Zuhaitz Eguna, Bake eta Elkarbizitza Eguna, Ikasturte amaierako El Sucesoko jaia, irteerak...) nire ideiak berresten ditu.
Como jefe de estudios defiendo a ultranza la participación directa de los padres y madres del centro en la vida escolar, apoyo cualquier iniciativa que vaya en esa línea y predico con el ejemplo personal (madres que vienen a leer a mi clase, madres y padres que  vienen a las excursiones de mi clase, etc...). No concibo una escuela moderna e innovadora dejando al margen a las familias. Además, en cada una de las experiencias vividas ratifico la creencia es la apuesta por la participación de madres, padres y familiares del alumnado en actividades complementarias como Euskara Eguna, Zuhaitz Eguna, Bake eta Elkarbizitza Eguna, Fiesta de fin de curso en El Suceso, excursiones...
2012ko Euskara Eguneko ospakizunean, nabarmendu behar dut eredugarri izan den hainbat gurasoren (guraso frankoren) borondatezko laguntasuna eta parte–hartzea: taloak eta bokatak egiten, ikasleei bazkalorduan arreta ematen, dantzaldietan ikasleekin bat egiten, jarduera batzuen kudeaketan, egunean zehar erabilitako materiala kokatzen, banatzen, batzen... Ikaragarrizko lana egin zuten, lan hunkigarria! Egun honetan gurasoak testu liburuetan agertzen ez den baina oso hezgarria den ikasgaia eman ziguten. Bai, horrelako egunek nire pentsamenduekin bat ez datozenen  begiak zabaldu beharko lituzkete, hau da, eskolako ateak itxi eta ikasle – irakasleen eguna soilik izatea nahi dutenen begiak. Baina gustoko ez duten arren, behin eta berriz esango dut egun honetako gauzarik ederrenetariko bat gurasoen partaidetza eta laguntza izan zela. 
Y pese a quien le pese, he de decir, porque a sí lo creo, que uno de los aspectos más destacables de nuestro Euskara Eguna 2012   fue la implicación voluntaria, desinteresada y ejemplarizante de un nutrido grupo de padres y madres en la elaboración de los talos, la distribución y recogida de materiales que se usaron en la organización, la elaboración de los bocadillos y la atención en la comida, su participación en los bailes, sus gestiones para facilitar la realización de las diferentes actividades... El trabajo que realizaron fue impresionante. Dieron una lección que no se recoge en los libros de texto, pero que es muy educativa y que debería servir para abrir los ojos a quienes preferirían organizar estas actividades de puertas para adentro.

Euskera Eguneko jardunbidea egiten badugu, bilakaera edo aldaketa nabarmenei buruzko hausnarketa egitera gonbidatzen zaituztet.  Neure ikuspuntutik eskola–elkartean urtez urte emten ari diren aldaketa hauek ikaragarri positiboak dira.
Permitidme que  mire con perspectiva a la trayectoria de las actividades organizadas en nuestros Euskara Eguna, porque quiero invitaros a hacer una reflexión sobre la evolución evidente y, desde mi punto de vista, tremendamente positiva que se está produciendo de año en año en nuestra comunidad escolar.

"Ezinbestekoa da iraganaren berri izatea oraina ulertu eta etorkizuna eraikitzeko."
"Es preciso conocer el pasado para entender el presente y construir el futuro."

Dagoeneko orain dela urte batzuk, gure lehenengo Euskara Egunetan, aldizkakoak zirelarik, ba, ez genuen urtero ospatzen, ikasleek eta irakasleek bakarrik hartzen genuen parte; gurasoak baztertuz, antolatutako ekintzetan ikusle gisa egoten ere ez baikenien aukera ematen.
Hace unos años ya, en nuestros primeros Euskara Eguna, que  eran intermitentes, ya que no todos los cursos los celebrábamos, sólo participábamos alumnado y profesorados, pero dejábamos al margen a los padres; ya que ni tan siquiera les dábamos la opción de participar como espectadores de las actividades  que organizábamos. 
Bestalde, hiru jarduera-lerro zituzten beti:
-          umeentzako ikuskizunak eskaintzen dituen talderen bat ekartzea, beti ere euskal kulturarekin zerikusia zeukanak (antzerkia, folklorea, ipuin-kontalariak…).
-          jolaslekuan gure umeentzako aintzinako jolas batzu prestatzea (lokotxak, saku-lasterketa, sokatira, txingak…
-          euskal atsotitzak, asmakizunak, ahokorapiloak… ikasleekin taldeka lantzea, eta egindako materialarekin eskola apaintzea.
Estas actividades, además, siempre tenían sólo tres líneas de actuación:
- traer algún grupo de  los que ofrecen espectáculos y mantienen vivas las tradiciones de la cultura vasca para que actuase ante los niños (teatro, folclore, cuentacuentos…)
 -  realizar algunos juegos tradicionales en el patio  para nuestro alumnado (mazorcas, carrera de sacos, sokatira, txingas...
- trabajar con nuestros alumnos y alumnas refranes, adivinanzas, trabalenguas… en Euskara; que colocábamos por los pasillos.
Ejemplos de este estilo de celebración lo tenemos…
- 2005/06ko ikasturtean (abenduaren 7a), con la actuación del teatrillo Ane Monna, Oskola eta Karramarroi; Amama Pantxikaren altxor ezkutua!, los juegos en el patio y los carteles que expusimos.
- 2007/08ko ikasturtean (abenduaren 7a), con juegos tradicionales, actuación de un grupo de txalaparta y otros instrumentos musicales tradicionales como la alboka y todo lo que rodeó a la famosa Mari Sorgin de nuestra querida y recordada andereño Raquel Tabernilla.
- 2009/10eko ikasturtean (abenduaren 3a), con cuatro talleres en el frontón (taloa, liburutegia, txapak, eta jolasak), en los que se contó con la colaboración de la Mancomunidad de Enkarterri.

2010ean, beste ikasturte batzuetan bezala aintzinako jolasetan aritu ginen (ohizkoak +  igela, sagar-jatea, aulkien jolasa…), baina lehenengo aldiz, beste jarduera batzuk ere antolatu ziren: Lehen Hezkuntzako 4. mailako ikasleek bere tutore Roberren laguntzaz ekitaldi bat prestatu eta eskaini zuten eskolakide guztientzako, jadanik hain ezaguna den “Hizkuntza bat ez da galtzen, ez dakitenek ikasten ez dutelako; dakitenek hitz egiten ez dutelako baizik” leloa oinarritzat hartuz. 
6. mailako ikasleek ere, ordezkapena egiten ari zen bere endereño Ixonerekin, Euskal Mitologiareik zerikusia zuten ipuin batzuk irakurri zizkiguten. 

Ondo baino hobeto gauzatu arren, gurasorik gabe egiteak pena sentiarazi zidan. Nire atsekabea eta beste lankide batzuena ere bat zetozen,  halaxe jakinarazi baitzidaten. Momentu horretan, eskolako ateak gurasoei itxita mantentzearen alde azaltzen zirenen aurka borrokatuko genuela hitz eman genion geure buruei. Eta ez bakarrik ateak zabaltzeko, baizik eta ekintzetan gurasoek aktiboki parte hartzeko ere. 

Urte horretan gure ikastetxera nik bezala pentsatzen duten irakasle berritzaileak heldu ziren, adibidez: Raul Maguregi, Roberto Canales, Osane Ajuria... Baita Ascen Perez eta ni neu Rober ere hor jarraitzen genuen. A ze sortea guztiok Kontxa eskolan elkar ezagutzea, honek egin zuelako gaur egun Kontxa eskolan gurasoak aktiboki parte hartzea eta jarraitzea pozarren pozez jarduerak prestazen eskola elkarte guztiarentzako, hau da, urte hau izan zen abiapuntu berria gaur egungo emaitzak lortzeko. Irakasleen arteko elkarlana nabaria zen, gustura aritu ginen elkarrekin.


Aurkezpena honen bidez, 4. mailakoen ekitaldiaren unerik nabarmenenak ikus daitezke, 
eta antolaturiko jolasetan gelako batzuen partehartzea.
En la presentación se pueden ver los momentos más destacados de la actuación de 4º de primaria 
y la participación de vari@s de ell@s en los juegos que se organizaron.

En 2010, si bien se mantuvieron los juegos tradicionales (los habituales + rana, manzanas, sillas…), por primera vez, unos grupos de alumnos y alumnas del centro, concretamente, las clases de 4º y 6º de primaria prepararon dos actividades ante el resto de alumnado/profesorado; 4º exhibiendo un lema que ya  era conocido por muchos pero que ahora ya es conocido por casi tod@s (“Hizkuntza bat ez da galtzen, ez dakitenek ikasten ez dutelako; dakitenek hitz egiten ez dutelako baizik”), (“Una lengua no se pierde porque los que no la saben no la estudian, sino porque los que la saben no la hablan”); y 6º leyendo  varios cuentos sobre Mitología Vasca.


Pero yo, como tutor de aquel grupo de niños y niñas de 4º de primaria, sentí la pena de que los padres y madres no hubiesen podido, al menos, ver la coreografía que preparamos. Entonces, tomé la firme decisión de luchar contra voluntades ancladas en el pasado para que esa tendencia se cambiase y, de allí en adelante, las puertas de la escuela se abrieran a los padres y madres de nuestros alumnos y alumnas.


Aquel año nuestro colegio tuvo la suerte de contar  con mentes innovadoras como Raul Maguregi, Roberto Canales, Ascen Pérez , Osane Ajuria, eta abar…. cuya actitud generó un caldo de cultivo que ha servido para recoger frutos en los dos últimos años. Su manera de hacer y su espíritu emprendedor y colectivo contagiaba en positivo.


Bigarren Picture Trail-go aurkezpen honetan 6. mailakoena ikusten da
eta eskolako beste ikasleen partehartzea ere. Zuen gustokoa izango delakoan nago.
Y en esta otra presentación  hecha con Picture Trail se ve la actuación de 6º de primaria
y también la participación de otr@s alumn@s del centro.


Bideo laburra izan arren, egun hartan nire gelakoek zer egin zuten ikusteko balio du. 
Aunque sólo dura 4 minutos, este vídeo sirve para ver resumido lo que hicieron mis alumnos y alumnas de 4º de primaria en aquel Euskara Eguna de 2010. Se lo dedico a ell@s,  y a sus madres y padres, 
que seguro que lo verán con gusto



................esta entrada  (Euskara Eguna - I) se completará con  las dos siguientes que aparecerán próximamente en el blog (Euskara Eguna - II y Euskara Eguna III)...
.......Laister nire blogean sartuko ditudan beste bi sarrerek hauxe osatuko dute ...

No hay comentarios:

Publicar un comentario

Nota: solo los miembros de este blog pueden publicar comentarios.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...