Zer da?
Sudokua buruhauste matematikoa da
eta, bere helburua, 3x3ko karratu txikiz osatutako 9x9 tamainako koadrikula
osatzea da. Karratu txiki horietan, 1 eta 9 arteko zenbakiak ipini behar dira,
beti ere ilara edota zutabe berberean zenbaki berdina errepikatu gabe.
Jatorria
1783an, Leonhard Euler
matematikari famatuak hil baino apur bat lehenago asmatu zuela esaten da.
Halere, 1970 urtera arte ez zen heldu herritarrengana, izan ere, urte horretan
Walter MacKeyk Math Puzzles and Logic Problems aldizkarian argitaratu zuen
buruhaustea. Orduan, "Number Place" edota zenbakien tokia bezala
izendatu zuten. Beranduago, Nikoli argitaletxeak Japoniara esportatu zuen
Sudokua Monthly Nikolist egunkarian argitaratzeko. Japoniako prentsa honetaz
jabetu eta poliki- poliki halako joko gehiago argitaratzen hasi ziren.
Orduantxe jarri zioten Sudoku izena, hau da Su: zenbakiak Doku: bakarrik.
Hortaz, zenbakiak bakarrik.
Urte batzuk beranduago berrikuntza
bi ezarri zizkion Nikolik jokoari: zifren zenbatekoa gehienez 30koa izatea eta
puzzleak simetrikoak izatea. Berrikuntza horek ez dira beti errespetatzen gaur
egungo Sudokuetan.
2004an, joko hau Britainia
Handian jarri zen modan Times egunkariari esker eta egun egunkari ugaritan auki
dezakegu Debora pasen atalean.
Zenbait aholku
- Arkatza erabili: normala da nahastea eta zenbakiak ipintzerako orduan proba ezberdinak egitea. Erabili arkatza eta dena txukunagoa geldituko zaizu.
- Ohiko zenbakiak erabili: Hasieran hobe da ohiko zenbakiekin hastea, errazagoa baita falta diren zenbakiak balore berdineko zenbaki gehiago daudenean asmatzea.
- Ezabatzeko metodo bat jarraitu: komenigarria da zenbaki ezberdinak ipintzen saiatzea eta zenbaki konkretuentzako karratuak ezabatzen joatea.
- Zutabe eta ilarekin adi egon, ezin baitira zenbakiak errepikatu zutabe edota ilara berberean.
- Sudoku bakoitzak soluzio bakarra dauka: kontuan izan ezin dituzula zenbakiak errepikatu zutabe eta ilara berberean. Bestalde, pazientzia eta logikak ere garrantzia handia dutela jakin behar duzu.
Esteka interesgarriak
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Ezetz osatzen dituzun!
Sudoku es un pasatiempo que se cree se inventó en la década de 1970 y se popularizó en Japón en 1986, dándose a conocer en el ámbito internacional en 2005 cuando numerosos periódicos empezaron a publicarlo en su sección de pasatiempos. El objetivo del sudoku es rellenar una cuadrícula de 9 × 9 celdas (81 casillas) dividida en subcuadrículas de 3 × 3 (también llamadas "cajas" o "regiones") con las cifras del 1 al 9, que no se deben repetir en una misma fila, columna o subcuadrícula, partiendo de algunos números ya dispuestos en algunas de las celdas.
Un sudoku está bien planteado si la solución es única.
Historia
Se cree que en el siglo XVIII, un famoso matemático suizo, Leonhard Euler, creó un sistema de probabilidades para representar una serie de número sin repetir. Ya en 1970 la editorial Math Puzzles and Logic Problems publicaba una sección llamada Number place por lo que este enigma matemático se convertiría en pasatiempos aunque años más tarde se perdió en el olvido.
En 1984 el periódico japonés Monthly Nikolist publicó una sección de pasatiempos llamaba Sūji wa dokushin ni kagiru ("los números deben estar solos" (literalmente "célibe, soltero") ). Fue Kaji Maki, presidente de Nikoli, quien le puso el nombre. El nombre se abrevió a Sūdoku (sū = número, doku = solo)
Reglas y terminología
El sudoku se presenta normalmente como una tabla de 9 × 9, compuesta por subtablas de 3 × 3 denominadas "regiones" (también se le llaman "cajas" o "bloques").
Algunas celdas ya contienen números, conocidos como "números dados" (o a veces "pistas"). El objetivo es rellenar las celdas vacías, con un número en cada una de ellas, de tal forma que cada columna, fila y región contenga los números 1–9 sólo una vez.
Además, cada número de la solución aparece sólo una vez en cada una de las tres "direcciones", de ahí el "los números deben estar solos" que evoca el nombre del juego.
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